fredag 14 maj 2010

Mellandag eller klämdag?


Så här säger Wikipedia:

"En klämdag är en dag eller flera dagar som infaller mellan olika helgdagar, vilket ofta får till följd att det är populärt att ta ledigt från arbetet genom kompensationsledighet (kompledig) eller semesterdagar. Den mest kända klämdagen är dagen efter Kristi himmelsfärds dag, som alltid infaller på samma veckodag (torsdag)."


"Dag mellan närliggande lediga dagar" tycker SAOL

Egentligen en mellandag då.

Undrar hur gammalt ordet är?

Fanns det före 1970-talet?


För en avdankad består livet av ett pärlband med klämmiga mellandagar.

Utsläppt ur grottekvarnens dunkel fladdrar pensionären fri som en vårfjäril

mellan blommornas nektarskålar.! La dolce vita!


2 kommentarer:

  1. Åh så lyriskt du uttrycker dig Hemulia...kunde inte sagt det bättre själv!:-)

    SvaraRadera
  2. Håller med Aliceagda här över, lyriskt!

    Mellandag är för mig dagarna mellan jul och nyår, varför vet jag inte, bara är så. Tror inte jag använder ordet resten av året.

    Ha en bra söndag!
    Anna
    http://blogg.omakastengods.se
    (det finns en funktion som du inte har aktiverat, så att jag kan välja min rätta blogg här under när jag skrivar. Fråga mig inte hur, men det blir ju bättre att hänvisa till den blogg jag använder ;-)

    SvaraRadera