måndag 24 maj 2010

När natten börjar

kommer gårnattens drömbilder tillbaka som om de ville fortsätta sin berättelse.
Ibland vill inte drömmaren det.
Drömmarna är så jobbiga, så detaljrika och färgstarka.
När drömmaren tvekar, drar drömmen sig tillbaka.
Drömmen vet att den har sin tid.
Det kan inte drömmaren ändra på.
Ej heller kan drömmaren filma drömmen.

Tänk, om det var möjligt!
Kanske det går i framtiden!
Vem trodde på telefoni på 1800-talet?
Vem kunde föreställa sig internet på 1950-talet?
Jag minns att datorer diskuterades på teoretiska filosofiinstitutionen 1959.
Det hade kommit några datorer som spelade schack - dåligt!
Inte många som trodde på dem.

Nu sitter jag här - vid en dator som kan mycket mer än jag - 2010.

Men jag kan inte filma mina drömmar.
Inte spara dem och spela upp dem.
Bara försöka minnas.

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar